Conferinţa Internaţională de Psihoterapie Integrativă
Abordarea Stării de Bine din Perspectivă Integrativă şi Interdisciplinară
5-6 martie 2011
Bucureşti, Romania

PROGRAM

Sâmbătă – 5 martie 2011

08.00-09.30 Înregistrarea participanţilor

9.30-11.10  Ceremonie de deschidere - Sala Platinum

  1. Mihai Anitei, Preşedinte Colegiul Psihologilor din Romania
  2. Augustin Cambosie, Vice-Preşedinte Federaţia Română de Psihoterapie
  3. Ken Evans, The European Interdisciplinary Association for Therapy with Children and Young
  4. Emilia Stoimenova, Preşedinte The European Interdisciplinary Association for Therapy with Children and Young
  5. Michael Randolph, Vice-Presedinte European Association for Integrative Psychotherapy
  6. Vladimir Simon, Coordonator al Organismului Naţional pentru Anul Voluntariatului în Romînia, Reprezentanţa Comisiei Europene
  7. Mara Priceputu, Presedinte Institutul Roman de Psihoterapie Integrativa

11.10-11.30 Pauză de cafea

11.30-13.30 Workshop-uri I

Moderatori Titlu workshop Sala

Dr. Emoke Tarjan, Psih. Gyorgy Gaspar

Workshop 1
Psihoterapia Integrativă de Familie: între teorii ştiinţifice şi experienţe practice”

Florida

Prof. Univ. Dr. Mihaela Minulescu

Workshop 2
„Analiza de simbol prin tehnica sandplay si basme”

Oregon
Dr. Psih. Ken Evans, Psih. Joanna Evans

Workshop 3
“Ruşinea şi sinele: Impactul asupra Identităţii, Dezvoltării şi Relaţionării”

Colorado

13.30-14.30 Pauza de pranz
14.30-15.00 Sesiune Postere, sala Platinum
NUME ŞI PRENUME TITLUL POSTER
Radu Albotă “Metafora Terapeutică –element integrator al terapiilor”
Arcu Gabriela “Fobia socială in psihoterapia integrativă”
Luminiţa Carmina Codrescu „Terapia dependenţei de fumat”
Maria-Laura Cojocaru “Agresivitatea în cuplu”
Alina Marina Duţă „Depresia. O viziune integrativă”
Claudia Folţun „Dincolo de durere. Intervenţii psihologice în durerea cronică”
Pavel Grigore „Eul pierdut şi regăsit în vorbire”
Aurelia – Gina Ignat „Dezvoltarea  inteligenţei emoţionale şi a abilităţilor sociale în perioada preşcolară – o abordare integrativă”
Alina - Irina Mircea “Abordarea  psihoterapeutică integrativa a pacientilor diagnosticati cu boli incurabile”
Elena Muller „Relaţia şi spiritualitatea-elemente ale psihoterapiei integrative”
Oana Naşcu „Reprezentarea socială asupra profesiei de psiholog: o perspectivă integrativă multiprofesională”
Sorin Nica „Psihoterapia Existenţială – parte integrată a psihoterapiei integrative”
Sorin Nica „Elemente de psihoterapie aplicate în cazul pacienţilor cu tulburări psihotice”
Ristea Mihaela „Relaţia Terapeutică În Psihoterapia Integrativă”
Strugariu Sabina „Relaţia de cuplu din perspectiva stării de bine. Strategie psihoterapeutică integrativă”
Vernescu Roxana „Aşa cum văd eu rolul psihoterapiei în societatea românească”
15.00 – 16.30 Workshop-uri II
Moderatori Titlu workshop Sala
Dr. Augustin Cambosie,  Psih. Mara Priceputu, psih. Anca Donţu, Cătălina Drăgulănescu, Virgil Ricu Workshop 4
“Psihoterapie integrative si integrarea in psihoterapie”
Colorado
Domnica Petrovai Workshop 5
“Depresie si deprivare”
Oregon
Coca Dumitru –psiholog clinician, Ramona Pavel – logoped, Maria Calin – psihoterapeut,  Cristina Serban – neuropsihiatru Workshop 6
“Interventie si creativitate in Psihoterapia Integrative – abordare multidisciplinara”
Florida

16.30 - 16.50 – Pauza cafea

16.50 – 18.30 Workshop-uri III

Moderatori Titlu workshop Sala

Prof. Univ. Dr. Mihai Anitei , Psih. Viorel Pasca, psih. Mihaela Craif

Workshop 7
“Explorarea dimensiunii biologice, in psihoterapia integrativa, cu ajutorul unor indicatori fiziologici.”

Florida

Michael Randolph

Workshop 6
“ Privind cu atenţie la starea de bine”

Colorado

19.00- Cina Festiva

Duminică – 6 martie 2011

09.30 – 11.00  Workshop-uri IV

Moderatori Titlu workshop Sala

Prof. Univ. Dr. Ruxandra Rascanu, Mara Priceputu

Sesiune cercetare
“Cercetari actuale in psihologie si psihoterapie“

Florida
Coca Dumitru, Dr.pimar psihiartru Diana Cîrjaliu Meliu

“De la prietenie la criminogeneză”

C. Marineanu,  V. Marineanu “Influenta subtipurilor stimei de sine in manifeastarea agresivitatii la tineri”
Prof. Univ. Dr. Ruxandra Rascanu, Dan Craşovan, Mara Priceputu

“Analiza mecanismelor defensive si a strategiilor de coping ale personalului medical a sectiei de terapie intensiva, Spitalul Universitar Timisoara”

Prof. Univ. Dr. Ruxandra Rascanu, Viorel Paşca, Mara Priceputu

“Obiectiv si subiectiv in abordarea starii de bine din perspective psihoterapiei integrative”
Phd. Dan Florin Stănescu “Funcţionarea familiei şi starea de bine psihologică a adolescenţilor cu un părinte care a suferit o leziune a SNC”

Mediator Daniel Vieru

Workshop 10
“Elemente de management al conflictului în dinamica divorţului”
Oregon

Dr. Ileana Antonescu Botezat

Dr. Mariana Săvulescu – Lansare de carte “Imaginile, Limbajul sufletului”

Workshop 11
Servicii integrate de sanatate mintala in Romania -realizari si obstacole

Colorado

11.00 – 11.20 Pauză de cafea

Moderatori

Tema Sala

11.20 – 12.45Panel, Prof. Dr. Emilija Stoimenova Canevska, Margareta Mesic, Karen Davies – Hough, Ken Evans, Joanna Evans, Mara Priceputu –

“Lucrând împreună cu copiii.”
Platinum  
13.00- 14.30 – Emoke Tarjan, Gaspar Gyorgy  « Integrarea Profesionistilor în Contextul Terapeutic al Secolului XXI » Platinum
14.30 –15.00 - Ceremonie de inchidere - Sala Platinum

Workshop-uri

 

SUSŢINĂTOR

TITLUL WORKSHOP

PREZENTARE WORKSHOP

W1

 

Dr. Emoke TARJAN,

Psih. Gyorgy GASPAR

 

 

Psihoterapia integrativă de familie: între teorii științifice și experiențe practice

 

Psihoterapia integrativă de familie este o intervenţie specifică menită să re-asigure starea de bine a persoanelor care fac parte dintr-un sistem familial, prin dezvoltarea de noi roluri şi comportamente dezirabile. Obiectivul central al intervenţiei este flexibilizarea schemelor cognitive şi emoţionale, în vederea îmbunătăţirii experienţelor intra şi interpersonale.

Workshop-ul nostru îşi propune să dezvolte nivelul de competenţă al practicienilor prin oferirea de noi modele de intervenţie şi abordare a persoanelor care alcătuiesc un sistem familial. Conceptele specifice teoriei relaţie-obiect, a teorie centrate pe compasiune şi perspectiva contextuală sunt doar câteva din elementele care definesc abordarea noastră integrativă în activitatea cu copiii şi familiile.Specificul workshop-ului nostru este centrarea pe activităţi practice şi interactive menite să faciliteze procesul de comprehensiune şi aplicare a unor noi strategii de intervenţie psihoterapeutică.

W2

Prof. Univ. Dr. Mihaela MINULESCU

 

Analiza de simbol prin sandplay si basme”

 

 

Materialul persoanl exprimat prin imaginea de sandplay include, structurate simbolic, problematica copilului si permite o diagnosticare a conditii eullui si tipologiei caracteristice. Imaginea este mai bogata decat continutul prin in verbalizari, si poate sa se refere liber la o conditie recesiva, din perioada preverbala care este activa si intervnite in modul cum copilul traieste realitatea.Vom face aplicatii privind copiii abuzati si problematica violentei, inclusiv developarea violentei inchise in "copilul interior"al  pacientului adult. Modul cum aplificarea simbolurilor prin utilizarea basmului sprijina procesul interior de vindecare. Teme ale ranii interioare si ale vindecarii in sandplay.

 

W3

Dr. Psih. Ken EVANS, Psih. Joanna EVANS

 

“Ruşinea şi Sinele: Impactul asupra Identităţii, Dezvoltării şi Relaţionării

           

      Ruşinea este adesea menţionată ca şi emoţia directoare sau reglatoare a câmpului. Afectează dezvoltarea identităţii şi a stimei de sine, prin crearea unui dezgust de sine şi a unui sentiment de inadecvare, de a greşi în ochii celorlalţi. Ruşina ne slăbeşte şi ne degradează relaţiile interpersonale. Aceia dintre noi pentru care ruşinea a devenit internalizată, cunosc sentimentul de scufundare pe măsură ce tentacolele-i lipicioase ne împresoară fără avertisment, aducând cu ele un vârtej de apărări. 

      Ruşinea se dezvoltă în relaţii, atât prin intermediul îngrijitorilor primari, cât şi în sistemul nostru educaţional. Potenţialul pentru ruşine este evocat de fiecare dată când copilul îşi experienţiază propriile nevoi ca fiind inacceptabile sau greşite, dezvoltându-se în timp într-un sentiment de a fi greşit, de a fi prea mult sau prea puţin, de a nu fi demn de iubire.

      Acest workshop va explora etiologia ruşinii şi cum învăţăm adesea căi inadecvate şi nefolositoare de a ne apăra împotriva ei, limitându-ne vieţile şi relaţiile. Vom vedea cum putem începe să lucrăm cu ruşine, atât în noi, cât şi cu clienţii noştri. Realizând acest lucru vom explora, de asemenea, cum putem diminua potenţialul pentru ruşine în relaţiile noastre cu copiii, contribuind astfel la o viitoare societate bazată mai puţin pe ruşine şi mai mult pe suport.

 

W4

Dr.Augustin CAMBOSIE, 

Psih. Mara PRICEPUTU

 

“Psihoterapie integrativă şi integrarea în psihoterapie”

 

 

                    Propunem o activitate interactiva de explorare a specificului psihoterapiei integrative si a ceea ce integram in psihoterapie si anume teoriile, abordarile, clientul si ceea ce acesta integreaza in viata sa, psihoterapeutul,  relatia terapeutica, procesele ce au loc si alte elemente.

Exemplificam strategii de integrare dupa Norcross:

  1. Dezvoltarea integrată a noilor teorii în psihoterapie
  2. Integrarea procedurilor specifice concrete
  3. Integrarea vocabularului terapeutic
  4. Integrarea cadrului de lucru
  5. Integrarea aspectelor comune ale abordărilor
  6. Diagnoza şi prescripţia

Abordarea va fi aplicativa utilizand experienta clinica si studii de caz.

W5

Psih. Michael RANDOLPH

 

Privind cu atenţie la starea de bine”

 

 

      Ceea ce credem că înţelegem prin "starea de bine" a fost o sursă de discuţii şi potenţial dezacord în ultimii 100 de ani. În terminologia psihiatrică se presupune că noi compensăm pentru o tendinţă spre degenerarea sau dislocarea psihică între secţiuni ale structurii  (make-up) noastre psihologice. Pentru a evita de-compensarea, şi anume psihoza, rămânem ferm compensaţi, Ego-ul asistat de Superego controlează Id-ul nesupus. Freud a sugerat că fericirea era, în esenţă, absenţa nefericirii. Alţii, precum Abraham Maslow, l-au contrazis puternic. Dorinţa unui om ar trebui să depăşească puterea lui de a o împlini. Altfel pentru ce mai este raiul? gândeau, urmândul pe poetul Robert Browning. Fiinţa umană caută mai mult decât simplul sfârşit al nefericirii. Ea caută, de asemenea, mulţumire profundă şi bucurie. Experienţele de vârf îl modelează la fel de puternic ca şi traumele. Bineînţeles, acest lucru depinde foarte mult de persoana pe care o ai în faţă. A ajunge la un acord cu nevroza a fost văzut ca un echivalent pentru a-ţi opri capul din a se lovi de perete. Sunt multe lucruri de spus pentru acest lucru.

     Voi vorbi despre dihotomia dintre suferinţa emoţională şi nefericirea psihologică. Voi privi de ce anume înţelegerea duo-ului mamă-copil face o diferenţă majoră în modul în care percepem fiinţa umană în această lume şi despre cum anume luarea lumii în considerarea, nu doar a individului, a marcat o schimbare totală în percepţia noastră despre structura psihologică a fiecăruia dintre noi. Voi privi, de asemenea, la spinoasa problemă a relaţiilor şi despre cum recentele încurajări înspre o postruă mai pro-activă pentru a le face să "funcţioneze" nu sunt doar trăncăneli naive de tipul Fă de Unul Singur (Do It Yourself), ci oferă, de fapt, un potenţial surprinzător pentru a-i reconcilia pe Eu şi Tu, în moduri ce oglindesc complexul echilibru dintre interior şi exterior. Voi oferi, de asemenea, câteva gânduri despre cum percepţiile psihoterapiei - corporale despre împământare şi centrare sunt pietre de temelie esenţială oricărui model coerent al stării de bine. În funcţie de timp şi numărul de participanţi, ar putea fi propuse şi câteva exerciţii.

 

W6

Psih. Clinician Coca DUMITRU, Logoped Ramona PAVEL, Psih. Maria CALIN, Neuropsihiatru Cristina SERBAN

 

Studii de caz: abordare si  interventie  psihoterapeutica  de tip integrativ in instalarea starii de bine in viata clientilor”

 

 

         Workshop-ul urmăreşte îndeaproape activitatea profesională a psihoterapeutului integrativ  în colaborare cu medicul psihiatru,impreuna cu un specialist logoped  si un psiholog clinician in derularea a 2 doua studii de caz. Aceasta colaborare  activă inter- si pluridisciplinara a  condus la niste rezultate  benefice pentru cei 2 clienti  cu 2 tulburari diferite: unul dintre ei  avand Fobie sociala (17 ani) iar celalalt  diagnosticat cu Elemente din spectrul autism, intarziere in dezvoltarea limbajului cu  deficit de atentie( 4 ani ).Relatia psiholog clinician – client;  alianta terapeutica client- logoped  si interventia psihoterapeutica asupra mamei copilului  a creat un climat favorabil si productiv evolutiei cazurilor prezentate .De asemenea ,eficienta  interventiilor a determinat sublinierea rezultatelor obtinute si colaborarea celor 4 specialisti.

Cuvinte cheie: spectru autist,alianta terapeutica,fobie sociala

 Mentionam ca, din motive de confidentialitate, numele clientilor  si datele au fost schimbate.

W9

Psih. Domnica PETROVAI

“Depresia ca forma de evitare a pierderilor viitoare”

     

     Workshop-ul își propune să aducă în discuție unul din mecanismele cognitve ale depresiei și anume cel de evitare a pierderilor viitoare pornind de la următoarele afirmații: “ Ai suferit  pierderi importante și ți-au rămas foarte puține lucruri. Cel mai potrivit este să fii foarte foarte precaut. Nu își asuma alte riscuri, pentru că dacă pierzi mai mult, vei râmâne cu nimic. Așa că trebuie să faci puține lucruri și cu riscuri minore. Ca să nu pierzi din nou. Poți pierde totul. Așteaptă să fii sigur și apoi să acționezi. Adună cât mai multe informații ca să te asiguri că nu este nici un pericol de pierdere. Protejeazăte cu toate costurile posibile!! “

 

W10

Mediator Daniel VIERU

“Elemente de management al conflictului în dinamica divorţului”

     

     În dinamica relaţiei de cuplu, evoluţia disfuncţională este influenţată de cauze şi factori diverşi. Dacă ingredientele, uzual recunoscute, numesc neânţelegerile vizavi de situaţia financiară, viaţa sexuală şi lipsa iubirii împărtăşite (nepotrivirea de caracter) ca fiind principalele cauze ale divorţului, dificultăţile în comunicare şi managementul defectuos al conflictelor reprezintă un element agravant, ducând la extreme diferenţele dintre parteneri.

      Wokshopul îşi propune să dezbată principalele elemente conflictuale, elementele de escaladare ale conflictelor, şi potenţialele modalităţi de intervenţie, adaptate specific fiecărui nivel al escaladării. Sunt oferite tehnici, perspective neutre asupra disputelor de cuplu pentru cei interesaţi de disputele familiale, practicieni şi studenţi preocupaţi de intervenţiile la nivel familial.

 

W11

Moderatori:

Prof. Univ. Dr. Ruxandra RASCANU, Mara PRICEPUTU

„Cercetari actuale in psihologie si psihoterapie“

 

 

“Analiza mecanismelor defensive si a strategiilor de coping ale personalului medical a sectiei de terapie intensiva, Spitalul Universitar Timisoara”   

Prof.univ.dr. Ruxandra RĂŞCANU, PhD student Mara PRICEPUTU,  PhD student Dănuţ CRAŞOVAN,

 “Influenta subtipurilor stimei de sine in manifeastarea agresivitatii la tineri”

Autori: C. D. MARINEANU,  V. MARINEANU

Affiliation:Ministry of National Defense

“Obiectiv si subiectiv in abordarea starii de bine din perspective psihoterapiei integrative”

Prof.univ.dr. Ruxandra RĂŞCANU, Mara PRICEPUTU, Viorel PAŞCA

 

Panel

Emilija Stoimenova, Ken Evans, Joanna Hewitt – Evans, Karen Davies-Hough, Lidija Pecotic, Margit Reenburg, Mara Priceputu, Dubravka Kocijan Hercoigonja, Margerita Mesic

„Lucrând împreună cu copiii.”

 

 

Un panel prezentat de membrii Comitetului Director al Asociaţiei Europene Interdisciplinare pentru Terapia cu Copii şi Tineri Adulţi

 

Panelul va contura şi discuta următoarele aspecte:

 

•           Cerinţe ale EAITCYP cu privire la standardele de formare pentru terapia cu copiii şi tinerii, alături de nevoia de comunicare interdisciplinară în actul psihologic, social, pedagogic şi de suport medical pentru copii şi tineri adulţi

•           Viziunea EAITCYP

•           O scurtă prezentare a programul de formare EUROCPS pentru terapeuţi ce lucrează cu copiii şi

•           Promovarea formării în ţările membre ale EIATCYP